Přeskočit na obsah

[Solární magazín] Petr Pešek byl hostem podcastu o fotovoltaice

„Zaměstnance nabíráme jen na vnitřní doporučení a v kontaktech najdete číslo přímo na mě,“ říká Petr Pešek, jednatel firmy Pešek & Mudra. Tyhle vzácnosti a další detaily k výběru firmy na fotovoltaiku probral pan Přemysl Svora, CEO Solárního magazínu s Petrem Pešekem. Jak to celé dopadlo?

Poslechněte si celé video, aby vám nic neuniklo. Pokud se chcete dozvědět z půlhodinového podcastu jen to nejzásadnější, pokračujte ve čtení.

Je pravda, že jste pojmenovali firmu podle vašich jmen?

Ano, šli jsme v podstatě už tehdy s kůží na trh. K názvu jsme s Martinem Mudrou došli jako původní a zakládající „montážní parta“. Jezdili jsme ve dvou pro jednu nejmenovanou firmu instalovat fotovoltaické elektrárny. A když z téhle firmy volali, ptali se rovnou po Peškovi s Mudrou. A už to bylo. Momentálně máme už 20 zaměstnanců a stejné jméno firmy používáme doteď.

Kdo vaši firmu vede, kdo v ní rozhoduje?

Na té pozici jsem přirozeně vyrostl já. Firmě dávám nějaký směr a vizi, zkrátka ji řídím. A Martin je ten, který se stará o technické věci k instalacím. Perfektně rozumí technologiím od Victron Energy, je uznávaný specialista. A když je jakýkoliv zádrhel, Martin ho vždycky vyřeší.

Zmapovali jsme stránky fotovoltaických firem. A jen 44 ze 340 mají v kontaktech uvedeného člověka, který za firmou stojí. Jak se k tomu stavíte vy?

Ta transparentnost je za mě určitě důležitá. Kdybych si já vybíral firmu, které svěřím své finance na montáž takhle komplikovaného zařízení, jako je fotovoltaická elektrárna, tak bych rozhodně nevolil firmu, ve které se lidi schovávají za právnické osoby nebo je prostě nemám možnost poznat. Po nesprávné montáži může fotovoltaika na domě totiž napáchat pořádnou paseku. A když se pak nemáte na koho s problémem obrátit, je zle.

My jsme v tomhle naprosto transparentní. Naše firma od začátku ukazuje lidi, kteří v ní pracují. Nemáme důvod se před někým schovávat.

A to znamená, že se vám klidně dovolám na konzultaci fotovoltaiky?

Na našich webovkách najdete můj medailonek a v kontaktech i mé pracovní telefonní číslo včetně e-mailu. Ale říkám na rovinu, že jsem raději, když lidé volají nejdříve kolegům. Třeba panu Sobotkovi, našemu obchodně-technickému zástupci.

Jde o specialistu, který vyřizuje zakázky a úvodní komunikaci. Pokud ale řešíte nějaký zádrhel nebo potřebujete konzultovat nějaký komplikovaný případ návrhu fotovoltaiky, dovoláte se mi. Je ale nejlepší, když si se mnou dopředu domluvíte přesný čas, kdy se nad tím potkáme.

Těmto lidem se pak ozývám během konzultačních hodin, kdy jsem v kanceláři. Otevřu si jejich strukturovaná data z poptávky a můžu se jim plnohodnotně věnovat. Jistě uznáte, že je to lepší varianta, než aby mě zachytili někde v koloně na handsfree v autě.

Zmínil jste pana Sobotku. Co by podle vás měl umět dobrý obchodně-technický zástupce?

Primárně by měl fotovoltaice rozumět. Pan Sobotka se u nás pozici zástupce firmy dostal tak, že u nás nejprve pracoval jako technik. Pokládal panely na střechy, zapojoval kabely, propojoval trasy a řešil s klienty na místě i různé potíže. Po roce jsme začali uvažovat nad tím, že bychom ho začali rozvíjet pro obchodní pozici. Honza je totiž přirozeně velmi povídavý a společenský. Rozvíjeli jsme jeho další znalosti a perfektně se v tom našel.

Od zákazníků teď dostáváme na jeho práci velmi dobrou zpětnou vazbu. Honza na schůzkách funguje technicky a rozumí tomu. Na místě třeba provádí elektrické měření v rozvaděči, ví, na co se má při obhlídce domu zaměřit co vyfotit a v konečném důsledku kvalifikovaně poradit to nejlepší řešení pro danou domácnost.

Pro nás je tato fáze klíčová. Jedině hloubková analýza domu nám zaručí, že víme, do čeho jako firma jdeme. A Honza za nás nese to břemeno odpovědnosti. Když to připraví správně, dopadne dobře i celá instalace.

Naopak pokud by se stalo, že by něco přehlédl, máme každý pátek celofiremní poradu, kde by dostal pořádnou sprchu. Tyhle porady nám slouží obecně ke zpětné vazbě uvnitř týmu a ke zlepšování procesů.

Dokážete to porovnat s obchodníky z jiných firem?

Vůbec si nedokážu představit, že bychom měli nějakou flotilu obchodníků. U konkurence spousta z nich funguje na principu provizí. Jejich motivací je podpis smlouvy, fakticky se na nic nepodívají, shrábnou provize a jdou od toho. Tohle za mě u fotovoltaiky nemůže fungovat. Možná to takhle chodí ve financích, kde sjednáváte pojištění, ale rozhodně ne při návrhu fotovoltaiky na rodinné domy.

A to by měli být schopní poradit i lidem, kterým se fotovoltaika na dům nehodí, viďte?

Přesně tak. Nám se tyhle případy dějí. A dokonce máme mezi referencemi na Googlu pětihvězdičkovou recenzi na kolegu Sobotku, že jedné paní fotovoltaiku rozmluvil. Když za ní dorazil, zjistil, že má velmi malou spotřebu a v domě žije sama. Před kolegou se u ní vystřídala řada obchodníků, kteří doporučovali velké elektrárny, aby mohla prodávat energii do sítě. A naslibovali jí, že na tom dokonce zbohatne. No napovídali jí klasické nesmysly.

Honza za ní přišel s tím, že pokud má spotřebu do 2 megawatt, bude mít s fotovoltaikou velké přebytky energie a ještě za ni utratí nemalé peníze. Doporučil jí raději malý termický systém od jiné firmy, ze kterého bude mít mnohem větší užitek. A hezké na tom je, že aniž bychom postavili elektrárnu, dostali jsme kladnou referenci za seriózní doporučení jiného řešení.

Pojďme k praktickým tipům. Jak je to s orientací panelů? Je vhodná jen na jih nebo doporučujete i kombinaci východu a západu?

Fotovoltaika by měla vyrábět energii co nejlépe podle vaší spotřeby. A zároveň by měla co nejméně zatěžovat baterie. Jde tedy o to, aby se vyrobená energie rovnou využívala. K tomu je nejlepší instalovat panely na východ a na západ. Výrobu energie totiž směřujete do dopoledních a podvečerních hodin, kdy jste nejvíce doma. Má to ale i své nevýhody. Třeba přes zimu, když vám vyjde sluníčko a elektrárna bude i tak ztrátová. Elektrárna s panely na jih bude přes zimu efektivnější.

Obě varianty jsou tedy vhodné, ale vždy je nutné se nad nimi zamyslet a zhodnotit spotřebu a návyky v domácnosti. Pokud bychom to vyhnali do extrému, ideální je panely otáčet pořád za sluníčkem. To je vždycky nejlepší.

Jak by měla vypadat bezpečná instalace fotovoltaiky na střeše se dozvíte v odborném článku na blogu. >>

Jak u vás probíhá poptávka fotovoltaiky?

Každá zakázka u nás začíná poptávkou. Máme na webu strukturovaný poptávkový formulář, kam nám zákazníci vyplňují informace jako vyúčtování za energie, způsob vytápění v domě, počet a druh spotřebičů a podobně. Také nás zajímá jak a ve kterých časech zákazník tráví čas v domě, potřebujeme fotografie rozvaděčů nebo fotky střechy. Díky tomu sestavíme základní energetický model domu a dokážeme nacenit fotovoltaiku.

Také jsme s těmito informacemi schopni zhodnotit, jestli má fotovoltaika pro dům smysl, nebo zda bude instalace komplikovanější. Jakmile si odsouhlasíme se zákazníkem velikost elektrárny a nacenění, odjíždí Honza Sobotka za klientem a podepisují smlouvu. Mezitím si nabírá i další důležité podklady, data z elektro měření a fotografie.

Tímto je zakázka připravená a začíná proces projektu. Toho se ujme jeden z našich dvou projektantů. Ten má k dispozici záběry z dronu a všechny ostatní důležité informace o budoucí elektrárně. Pokud mu něco chybí, volá zákazníkovi. Domlouvá se třeba na tom, jak by měly panely na střeše vypadat. Nakonec posílá klientovi komplexní vizualizaci.

V další fázi připravujeme technicky vše, co se dá dopředu nachystat v dílně. Systémy Victron Energy jsou poměrně sofistikovaná zařízení, proto si sami kompletně vyrábíme rozvaděče a chystáme celý set elektrárny ke každé zakázce. No a pak hledáme termín montáže a jedeme s připravenou fotovoltaikou na místo realizace. Instalace nám trvá zpravidla 1 až 2 dny.

Kdo z vaší party vyráží k realizacím fotovoltaických elektráren?

Na realizaci vyráží 3 kolegové. Dva střechaři a jeden elektrikář. Ten za realizaci fotovoltaiky zodpovídá a garantuje její profesionalitu. Za klienty vždy vyrážejí společně autem, ve vleku si táhnou solární panely a přivezou si vše, co k instalaci potřebují. A v 99 procentech odjíždějí druhý den od hotové a plně funkční elektrárny. V jednom procentu se pak objeví zakázky, kdy si zákazník na místě řekne, že chce nějakou malinkou změnu. V takových případech jsme shovívaví a úpravu uděláme dodatečně.

A ten elektrikář, to je váš zaměstnanec? Jak jste ho do týmu vybírali?

Ano, naši elektrikáři jsou kmenovými zaměstnanci firmy a jejich nábor vždy probíhá na základě vnitřního doporučení z firmy. S Martinem Mudrou, hlavním elektrikářem firmy, jsme vyrůstali, studovali jsme spolu na střední škole. Je to můj dlouholetý kamarád. Dříve dělal pro nadnárodní firmu na oceánských plošinách v Arábii a Norsku, kde oživoval velké řídicí systémy elektráren.

Tomáš Fišer je můj dlouholetý známý z oblasti, kde bydlím. Tomáš má rozsáhlou praxi z doby, kdy fotovoltaika zažívala první boom. Tehdy stavěl velké fotovoltaické louky, dělal s vysokým napětím. Má tedy velké zkušenosti, proto je náš důležitý technický garant. Máme ještě jednoho elektrikáře, Tomáše Turka, který je profesně nejmladší, proto ho neustále vzděláváme a předáváme mu všechny svoje zkušenosti. Ale už dnes je za ním obrovský kus kvalitní práce a je velmi šikovný.

S těmito lidmi se pravidelně potkáváme a sedíme nad plánováním instalací každý pátek. A i když to máme dobře nastavené, i tak nacházíme chyby. Ale díky tomu, že máme interní tým, problém si předáme a daný týden ho ještě vyřešíme. Stejně tak, když nám zákazník zareportuje nějaký nedostatek, okamžitě reagujeme. Díky vnitřním procesům a dobrému nastavení komunikace uvnitř týmu můžu říci, že se vždy jedná jen o drobnosti.

Kdo vám u realizací fotovoltaik dělá revize?

Máme vlastního revizního technika, pana Pavla Sobotku. Revize u nás probíhají tak, že na základě celé pečlivé přípravy projekt konzultujeme po realizaci s technikem a revizi vyhotovíme papírovou formou. Ten revizní protokol berme trochu jako formalitu. Ale děláme pravidelné technické dozory, kdy si vytipováváme realizace, a provádíme zde podrobnou kontrolu. Časem se chceme ale dopracovat k tomu, že kontroly proběhnou vždy a u každé realiazce.

Co od vás zákazník obdrží, když je elektrárna hotová? Manuál k fotovoltaice nebo i něco dalšího?

Bezprostředně po instalaci od nás zákazník dostává manuál k fotovoltaické elektrárně. A na místě ho školíme, jak co funguje nebo jak třeba elektrárnu vypnout.

Když je elektrárna hotová, dokumentace ještě zůstává u nás. My zakázku kompletně uzavíráme v momentu, kdy se zákazníkovi vyplatí dotace. Jakmile si tohle u klienta ověříme, dáme dohromady originální technickou zprávu, potvrzené dokumenty k zárukám komponentů od výrobce, pokyny, jak s elektrárnou pracovat a potvrzující dokument se seznamem, co vše od nás zákazník dostal. Tyto dokumenty zákazníkovi posíláme k podpisu a uzavírající protokol zakázky si necháváme poslat nazpět.

A kdyby se zákazníkovi s elektrárnou cokoliv stalo, má od nás garantovaný servis.

Takže zákazníkům poskytujete servis k fotovoltaice? Jak to v praxi vypadá?

Těch technických problémů s technologiemi od Victron Energy je velice málo. Proto si můžeme dovolit garantovat k realizacím doživotní servis. Servisní zásahy jsou ojedinělé, ale typově se opakují.

Volá majitelka elektrárny, kdy jí zhasne celý dům a ona je doma sama. Jde třeba o situace při bouřkách, kdy v síti kolísá napětí. Elektrárna se v danou chvíli odfázuje od sítě a najednou celý dům běží na záloze z fotovoltaiky. Hospodyňka si naráz zapne většinu spotřebičů a neuvědomí si, že to ta elektrárna v jednu chvíli nemusí utáhnout a napájení domu se vypne. V tu chvíli se dům zhasne a zákaznice volá na naši podporu. Stalo se nám to i ve večerních hodinách nebo o svátcích. Vždy jsme danou situaci vyhodnotili, poradili, kde a jak co nahodit. Jsme maximálně nápomocní a klienty hlavně uklidňujme.

Co si myslíte o kopírování projektových dokumentací nebo technických zpráv u realizací fotovoltaik?

Technická zpráva se týká jedné konkrétní realizace a jejího vyhotovení. My jsme u nich zvyklí na několik definovaných skupin elektráren, které děláme nejčastěji. Skupiny se odvíjí od jejich výkonu. Jádro těchto řešení je přitom stejné a my v něm měníme jen určité parametry. Takže my vytvoříme technickou zprávu, upravíme individuální parametry a pak se pustíme do výkresů. Ty jsou vždycky originální. Jde o situační zákres, zákres na střeše, nebo výkres technologií. To se tedy připravuje pro každý projekt zvlášť.

Jak se díváte na firmy, na které se objevují negativní reakce, protože za sebou nechávají životu nebezpečné instalace?

To vnímám jako ryzí barbarství. Jde vidět, že k tomu oboru skočili lidi, kteří nerozumí elektrice a fakticky jdou jen po zisku. Na rovinu, fotovoltaika je v tomhle čase zajímavý byznys, dá se v něm vydělat zajímavé peníze. To ale spousta lidí zneužívá.

A ty životu nebezpečné instalace většinou vznikají tak, že obchodník domluví smlouvu, zákazník ji podepíše a firma ve výsledku jen najme externí dělníky. Ti pracují za minimální náklady. Jsou to typicky dělníci z východních zemí, kteří k montáži nemají ani potřebné vzdělání a certifikaci. V České republice je nutné si takovým vzděláním a zkouškami projít, aby člověk měl vůbec základní představu, jak fotovoltaiku správně nainstalovat a zapojit do soustavy domu.

A setkal jste se ve své praxi s takto špatnou realizací?

Já jsem se setkal třeba s případem, kdy nám volal už zoufalý zákazník konkurenční firmy. A vím, že když k němu přijela parta montážníků z Ukrajiny, na místě začali improvizovat. Neměli vůbec žádný plán, nevěděli jak dát panely na střechu a dům vůbec neznali. Natož pak projektovou dokumentaci fotovoltaiky. Vyrazili do nejbližšího hobbymarketu pro několik jističů, ze kterých na místě improvizovali rozvaděč. V něm pak úplně chyběly přepěťové ochrany a podobné nutnosti. Když jsem se pak podíval do revizního dokumentu, který byl na první pohled psaný od stolu, tyhle přepěťové ochrany tam zmíněné byly.

Pak má být správně na elektrárně instalované odpínání pomocí HDO vodiče, aby v krizové situaci mohl distributor elektrárnu odstavit od sítě, ale tohle řešení na místě nebylo vůbec vyřešené a zprovozněné. Přitom ta elektrárna byla předaná a v tomhle ohledu měla být funkční.

Panely na střeše byly montované tak, aby se jich na plochu vešlo co nejvíce. Ale i s půlmetrovým přesahem přes hřeben střechy. Dokážete si představit, že by se do toho opřel vítr? To je proti všem normám. Když máte malé poryvy větru, ten panel na střeše při montáži skoro neudržíte v ruce. Natož když máte vítr o síle vichřice. Panel se v těchto případech chová jako plachta.

A mohl bych pokračovat… Těchto lidí se nám ozývá velká spousta. Momentálně se jim snažíme pomoci alespoň tak, že jim doporučíme odstoupit od smlouvy a nechat elektrárnu danou firmou demontovat, aby si mohli nechat připravit dílo od začátku a pořádně.

A když se objeví podobná instalace, opravujete tyto elektrárny?

To ne, takové elektrárny neopravujeme. Stalo se nám například, že nám volal jeden potenciální zákazník s tím, že od nás chce fotovoltaiku, ale že jsme moc drazí, že má o třicet tisíc korun levnější nabídku. Řekli jsme v pořádku, ale my si nemůžeme dovolit takto podseknout cenu. Ten samý zákazník nám volal za rok, že mu elektrárna od konkurence nefunguje, a jestli bychom mu ji mohli za úplatu přijet zprovoznit. Představa byla taková, že utáhneme pár šroubků a bude hotovo.

Ale promiňte, takto to u nás nefunguje. My nechodíme po zfušovaných instalacích po jiných firmách, které podseknou ceny, abychom tam jako odborníci vždy dorazili a dali vše dohromady. Náš servis slouží výhradně klientům, kteří s námi uzavřeli smlouvu, a my jim chceme dopřát tu exkluzivitu, že jim zajistíme servis klidně za rok, za dva nebo deset let.

Jak se díváte na fotovoltaický byznys, kdy je zakázka roztříštěná mezi několik firem? Tedy obchod zajistí jedna firma, instalaci druhá a dotace třeba další firma?

Tento mechanismus je nefunkční a křiví celý fotovoltaický trh. Příkladem může být krach firmy Malina. Ten trhem otřásl jako zemětřesení. Lidé jsou nyní při poptávkách extrémně obezřetní. Více se dívají do smlouvy, zajímá je jak naložíme se zálohou a podobně. A je to naprosto pochopitelné.

Struktury těchto firem mám celkem zmapované. Na začátku funguje jakási kancelář ve velkém městě. Zajišťuje administrativu, umí vyřídit přípojky do sítě, zvládá podat žádosti o dotace a věnuje se hlavně úvodní komunikaci. Jakmile tedy zákazník naváže první kontakt, kancelář předává klienta na síť obchodníků. Ti jsou motivovaní hlavně provizí, tedy tím, že odejdou od zákazníka s podepsanou smlouvou.

A pak má taková firma okolo sebe externí subjekty. Typicky montéry, živnostníky. My jsme vlastně s Martinem Mudrou na začátku začínali úplně stejně. Fungovalo to tak, že nám zavolali, poslali nás na zakázku, ale my jsme o ní nevěděli skoro vůbec nic. Neměli jsme v ruce žádnou technickou dokumentaci a na místě jsme improvizovali, ale vždycky jsme elektrárnu zprovoznili. Ale na lidech i na nás samotných bylo vidět, že jsme z výsledku nešťastní. Takto jsme instalovali pár elektráren a z přesvědčení jsme s tím sekli.

Na to konto jsme začali vlastní byznys, s tím, že všechny nešvary odstraníme a budeme to dělat poctivě. Já měl obrovské štěstí, že se v té době ke mně přidali další šikovní lidé. Třeba paní Fišerová do kanceláře k dotacím na fotovoltaiku, se kterou se znám od školky. A na stejném principu jsme vybudovali hodně provázaný rodinný podnik, kde se všichni velmi dobře známe a skvěle se nám spolupracuje.

Nedokážu si představit, že by firmy, které jsou takhle rozházené po republice a motivované jen objemem zakázek, dokázaly nabídnout podobný servis jako my.

Co když se potkáte s přáteli nebo rodinou, bavíte se pořád o fotovoltaice?

Já když kamkoliv přijdu, většinou za mnou dorazí někdo pro radu. Občas se už bojím vyrazit i do hospody. (smích) Ale vím, že jsem v širším okruhu těch lidí jediný, kdo se v té fotovoltaice pohybuje, proto ty dotazy chápu. Tím, že natáčíme seriál Posviťme si na soláry a snažím se to téma do svého okolí hodně vypouštět, není divu, že na to lidé i reagují. A téma fotovoltaiky samo o sobě hodně rezonuje.

My máme doma třeba zakázáno se bavit o fotovoltaice. Jak to máte vy?

My jsme energetická rodina od základu. Za domem máme vodní elektrárnu se dvěma francisovými turbínami, v garáži samý elektromobil. Takže u nás je téma elektřiny na denním pořádku. S tátou třeba probíráme jak se obchoduje a pořád se koukáme na grafy.

Takže elektřina vás v rodině hodně provází.

Přesně tak. Elektřina a vodní energetika je pro mě velká srdcovka. Tedy vodní turbíny, vodní kola, volní mlýny. To mám rád. Tahle místa navštěvuji po celé republice od mých 10 let. Tím mě inspiroval táta, teď ho na podobná místa beru já.

Ale když to porovnáte s fotovoltaikou, která je extrémně jednoduše dostupný zdroj energie pro širokou veřejnost a snadno ji namontujete tam, kde svítí sluníčko, vodní elektrárna je pravý opak. Jde o velmi složité zařízení, pro které musíte mít vhodné podmínky. My jsme jej instalovali v potu tváře asi rok a čtvrt. Když chcete energii ze sluníčka, zvládnete instalaci i za den. To se nedá ani porovnat, kolik instalací a o jakém výkonu uděláme za ten samý rok a čtvrt. V tomto ohledu je solární energie velmi dostupný zdroj elektřiny na každé střeše, který by byl velká škoda nevyužít.

Jestli ještě nevíte, jaký fotovoltaický systém vybrat, nebojte se nám ozvat na info@pesekmudra.cz nebo rovnou volejte našemu obchodně-technickému zástupci Janu Sobotkovi na číslo: +420 775 086 588. Rádi vám s výběrem poradíme.


Chci nezávaznou nabídku


Zpět
Sdílejte
Fotovoltaika
Dotace
Aktuality

Mohlo by vás zajímat

Získejte zdarma energetický model fotovoltaické elektrárny pro svůj dům včetně nacenění